Usein kysytyt kysymykset

Mitä on hiilidioksidi?
Hiilidioksidi (CO2) on kemiallinen yhdiste. Sitä syntyy kaikessa palamisessa. Hiilidioksidi on ihmisten tuottamista kasvihuonekaasuista merkittävin.

Mikä on hiilidioksidiekvivalentti?
Hiilidioksidiekvivalentti (CO2-ekv. tai CO2e) on suure, joka kuvaa päästöjen ilmastoa lämmittävää vaikutusta. Koska eri kasvihuonekaasut lämmittävät ilmastoa eri tavalla, niin hiilidioksidiekvivalentti huomioi nämä eroavaisuudet laskemalla eri vaikutukset samaan yksikköön.

Mikä on hiilijalanjälki?
Hiilijalanjälki kertoo, kuinka paljon kasvihuonekaasuja tuotteen tai toiminnan elinkaaren aikana syntyy.

Miten henkilöautojen hiilidioksidipäästöjä mitataan?
Henkilöautojen hiilidioksidipäästöjä mitataan ja ilmoitetaan ns. WLTP-mittaustuloksilla. WLTP tulee sanoista Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure ja se tarkoittaa maailmanlaajuisesti yhtenäistä testimenetelmää polttoaineenkulutuksen ja pakokaasupäästöjen määrittämiseksi. Mittausyksikkönä hiilidioksidipäästöjen osalta käytetään yleensä grammaa per ajokilometri. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräiset CO2-päästöt olivat Suomessa vuoden 2020 lopussa 153,5 g/km (Lähde: Liikennefakta).

Mitä tarkoittaa hiilineutraalius?
Hiilineutraalius tarkoittaa, että ilmakehään pääsevän hiilidioksidin (CO2) nettomäärä vähennetään nollaan. Hiilineutraalius ei useinkaan tarkoita, että päästöjä ei synny, vaan hiilineutraalius saavutetaan päästövähennyksillä ja kompensoimalla väistämättömät päästöt.

Mitä päästöjen kompensointi tarkoittaa?
Päästöjen kompensoinnissa rahoitetaan ympäri maailmaa hankkeita, jotka auttavat vähentämään hiilidioksidipäästöjä mitattavalla ja todennetulla tavalla. Näihin hankkeisiin kuuluu esimerkiksi uusiutuvan energian tuotanto, energiatehokkuuden parantaminen, metsien hävittämisen vähentäminen ja puiden istuttaminen. Standardien mukaiset kompensointihankkeet tarkastetaan säännöllisesti, jotta voidaan varmistua päästövähennyksien, eli hiiliyksiköiden syntymisestä. Kun nämä hiiliyksiköt on saavutettu ja todennettu, esimerkiksi organisaatiot ja kuluttajat voivat ostaa ja käyttää niitä väistämättömien päästöjen kompensointiin.
Miten kompensointi tapahtuu Autoliiton kautta?
Autoliitto on valinnut kompensaatiokohteeksi kotimaiset ISO-14064-2:2019 standardoidut hiilinielukohteet. Autoliiton kumppani Green Carbon Finland Oy sopii kompensaatiokohteet ja suorittaa itse kompensoinnin.

Mikä Autoliiton kumppanina toimivan Green Carbon Finlandin rooli on?
Green Carbon Finland Oy on yksi Suomen johtavista asiantuntijaorganisaatioista hiilidioksidipäästöjen laskennassa ja niiden kompensoinnissa.
Yhtiö arvioi, laskee ja raportoi asiakkaittensa hiilijalanjäljen ja etsii keinot päästöjen vähentämiselle ja kompensoimiselle. Asiakkaille tarjotaan automaatioon perustuvia laskenta- ja raportointityökaluja, jotka hyödyntävät yhtiön kehittämää CarbonRadar-teknologiaa. Green Carbon hankkii, kehittää ja myy laadukkaita hiilinieluja vapaaehtoisesti hiilidioksidipäästöjään kompensoiville yrityksille. Kompensointiin käytetään kotimaisia maan- ja metsänomistajien kanssa kehitettyjä ja tieteellisesti hyväksyttyjä hiiliprojekteja sekä kansainvälisesti sertifioituja hiilensidontahankkeita. Green Carbonin hiilinielukohteet ovat ISO 14064-2:2019 standardin mukaisia ensimmäisenä Pohjoismaissa.
Autoliitto on valinnut käytettävät kompensaatiokohteet yhteistyössä Green Carbonin kanssa.

Osallistuuko Autoliitto jäsentensä tekemiin kompensaatioihin?
Autoliitto sitoutuu kompensoimaan 10 % Autoliiton jäsenen suorittamasta kompensaatiosta eli jäsenen omaksi kompensaatio-osuudeksi jää 90 %.

Mitä ajomatkoja voin kompensoida Autoliiton kautta?
Periaatteessa voit kompensoida mitä ajomatkoja vaan. Esimerkiksi hiihtolomamatkan Lappiin ja takaisin, kesäloman ajomatkat tai vaikka koko vuoden ajomatkat.
Kompensaatio suoritetaan 1000 kilometrin erissä.

Miten kompensaatiokauppa toimii?
Kompensaatiokaupassa valitaan keskimääräinen ajoneuvo (pieni, keskikokoinen, suuri). Järjestelmä tuottaa tämän ajoneuvoluokan hiilidioksidipäästöt (g/km), jotka kerrotaan palvelun käyttäjän antamalla kilometrimäärällä (1000 km:n erissä). Tuloksena syntyy kompensoitava hiilidioksidimäärä.
Palvelu keskittyy kotimaisiin standardoituihin hiilinieluhankkeisiin, joilla siis kompensaatio käytännössä suoritetaan. Hiilinieluhankkeella on yksikköhinta per kompensoitava CO2 g/km ja tästä syntyy kyseisen ajoneuvoluokan ja annetun kilometrimäärän perusteella kompensaatiokustannus.
Palvelun käyttäjä maksaa kompensaation verkkomaksamisen välineillä ja maksu on hyväksytty, niin käyttäjä vastaanottaa todistuksen suoritetusta kompensaatiosta.

Saanko todistuksen suoritetusta kompensaatiosta?
Kyllä. Saat maksusuorituksen jälkeen kompensaatiosta todistuksen käyttöösi. Ks. malli xxxx.

Onko päästövähennykset parempi keino kuin kompensointi?
Päästöjä tulisi yrittää vähentää mahdollisimman paljon, mutta tällä hetkellä ei kuitenkaan ei ole mahdollista vähentää päästöjä nollaan maailmanlaajuisesti. Päästövähennyksistä huolimatta on siis osa-alueita, joista päästöjä tulee väistämättä syntymään ja silloin kompensointi on hyvä keino.

Paljonko liikenteestä syntyy päästöjä Suomessa?
Suomessa syntyi liikenteen päästöjä vuonna 2019 noin 11,3 miljoonaa tonnia hiilidioksidiekvivalenttia. Noin 90 prosenttia näistä päästöistä aiheutuu tieliikenteestä. Henkilöautoliikenne aiheuttaa tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä hieman yli puolet. Liikenteen osuus Suomen hiilidioksidipäästöistä on noin 20 %.

Paljonko henkilöauton käytönaikaiset päästöt ovat?
Bensiinikäyttöisen henkilöauton käytönaikaiset päästöt ovat 159 g CO2e/km (94 g CO2e/hkm), kun taas dieselkäyttöisen hieman pienemmät ollessaan 141 g CO2e/km (83 g CO2e/hkm). Maakaasukäyttöisen kaasuauton käytönaikaiset päästöt 70,1 g CO2e/km (41,2 g CO2e/hkm) ovat jo huomattavasti pienemmät. Sähköautot ovat ajettaessa päästöttömiä.
Jos verrataan henkilöautoliikennettä lentoliikenteeseen, huomataan päästöjen per henkilökilometri olevan selkeästi pienempiä. Lentokoneen käytönaikaiset päästöt lennettäessä Euroopan sisällä ovat 149 g CO2e/hkm ja lennettäessä kaukomaahan 114 g CO2e/hkm.

Mitkä tekijät vaikuttavat polttoaineen päästöjen määrään?
Hiilidioksidipäästöjen määrä on suorassa suhteessa käytetyn polttoaineen määrään ja laatuun. Polttoaineen kulutukseen vaikuttavat muun muassa ajoneuvon paino, aerodynaamiset ominaisuudet ja renkaiden ominaisuudet sekä moottorin hyötysuhde. Myös ajotavalla on merkitystä ja taloudellinen, polttoaineitta säästävä ajotapa vähentää samalla ajoneuvon CO2-päästöjä.

Paljonko pienemmät elinkaariset päästöt sähköautosta aiheutuu?
Hybriditekniikalla päästöt ovat 30–60 % ja täyssähköautojen päästöt 60–90 % nykyisiä polttomoottoreita pienempiä riippuen siitä, miten energianlähteenä käytetty sähkö on tuotettu.

Miten liikenteen päästöjä voidaan vähentää?
Vaikka ajoneuvojen energiatehokkuus on parantunut, liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä ei ole onnistuttu laskemaan samassa mittakaavassa, sillä liikennesuorite eli ajettujen kilometrien määrä on kasvanut. Liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää siirtymällä vähemmän polttoainetta kuluttaviin ajoneuvoihin, vähäpäästöisempiin polttoaineisiin, kuten biopolttoaineisiin, tai vaihtoehtoisiin käyttövoimiin eli esimerkiksi täyssähkö- tai hybridiautoihin.
Kaupunkiliikenteessä voi myös käyttää polkupyörää tai julkisia liikennevälineitä, jotka nekin ovat saamassa uusia vaihtoehtoisia ja ympäristöystävällisempiä käyttövoimia.