Henkilöautojen hiilidioksidipäästöt vähenevät
Tilastokeskuksen tietojen mukaan vuoden 2020 kasvihuonekaasujen kokonaispäästöt Suomessa olivat 48,3 miljoonaa hiilidioksiditonnia. Päästöt vähenivät 9 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Liikenteen osuus Suomen kokonaispäästöistä oli noin viidesosa, josta noin 94 % muodostui tieliikenteessä. Tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä noin 53 % syntyi henkilöautoista, reilut 33 % kuorma-autoista, 8 % pakettiautoista, 4 % linja-autoista ja noin 1 % moottoripyöristä, mopoista ja mopoautoista.
Liikenteen hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet noin 1,6 megatonnia vuodesta 2005 vuoteen 2019. Ennusteen mukaan päästöt putoaisivat nykytoimilla vielä noin 3,4 megatonnia vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaa noin 40 prosentin päästövähennystä vuosina 2005–2030. Keskeisiä selittäviä tekijöitä muutokselle ovat sähköautojen osuuden kasvu uusissa henkilöautoissa ja uusien polttomoottoriautojen energiatehokkuuden paraneminen. Polttomoottoriautojen kulutuksen ennakoidaan Suomessa alenevan noin kymmenen prosenttia vuosina 2021–2023. (lähde: VTT).
Henkilöautojen viralliset, typpihyväksynnässä käytettävät hiilidioksidipäästöt mitataan ns. WLTP-mittaustavalla. WLTP tulee sanoista Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure ja se tarkoittaa maailmanlaajuisesti yhtenäistä testimenetelmää polttoaineenkulutuksen ja pakokaasupäästöjen määrittämiseksi. Mittausyksikkönä hiilidioksidipäästöjen osalta käytetään grammaa per ajokilometri.
Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräiset CO2-päästöt olivat Suomessa vuoden 2020 lopussa 153,5 g/km (Lähde: Liikennefakta). Ensirekisteröitävien polttomoottoriautojen päästöt ovat tasaisessa laskussa. Traficomin tilastoinnin perustella Suomessa onkin jo alitettu ensirekisteröityjen henkilöautojen osalta 100 g/km päästöraja loppuvuodesta 2021. Kehitystä on vauhdittanut EU:n autonvalmistajille asettama vaatimus siitä, että niiden valmistamien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt eivät saa ylittää 95 g/km.
Täyssähköautojen osalta ajonaikaisia hiilidioksidipäästöjä ei synny ja hybriditeknologian yleistyessä myös suurikokoisten henkilöajoneuvojen laskennalliset päästöt ovat alentuneet merkittävästi.